سبزیجات و میوه‌هایی که خاصیت خواب‌آوری دارند

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران؛ درباره سبزیجات و میوه‌هایی که خاصیت خواب‌آوری دارند، اظهار کرد: سبزیجات و میوه‌هایی مانند کاهو، اسفناج، کلم‌بروکلی، سیب، کرفس، هویج، چغندر (لبو)، خیار، کدو سبز، آب لیموترش تازه، لوبیا سبز، کیوی، آلبالو، توت سفید، شاتوت و موز خاصیت خواب‌آوری دارند، زیرا برخی از این سبزیجات حاوی کلروفیل هستند و در تعدادی از آن‌ها سروتونین موجود است؛ سروتونین یک ناقل (حامل) عصبی است که سبب خواب در افراد می‌شود؛ این ناقل عصبی نشاط‌آور هم هست.

قوی‌ترین خواب‌آورهای طبیعی/ مواد غذایی که خوابی شیرین و راحت را به شما هدیه می‌دهند


وی بیان کرد: برخی سبزیجات، میوه‌ها، آجیل‌ها مانند چهار مغز (بادام، گردو، فندق و پسته) و به ویژه بادام و غلات سبوس‌دار حاوی اسید آمینه تریپتوفان هستند؛ این اسید آمینه نقش موثری در ساخت سروتونین در دستگاه گوارش و مغز دارد و موجب آرامش بدن و خواب راحت می‌شود.

آب سبزیجات و میوه‌های مفید برای مقابله با بی‌خوابی

این محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره طرز تهیه آب سبزیجات و میوه‌های مفید برای مقابله با بی‌خوابی افزود: افراد دچار این عارضه باید ۲ عدد هویج، یک عدد سیب، ۱۰۰ گرم کلم (افراد می‌توانند از هر یک از انواع کلم مانند کلم‌پیچ، کلم‌بروکلی، کلم سفید و بنفش استفاده کنند)، ۲ قاشق غذاخوری لوبیا سبز خرد شده و سه تا پنج برگ کاهو را با هم در مخلوط‌کن بریزند و روزانه آب آن‌ها را ۲ تا سه لیوان میل کنند اشخاص همچنین می‌توانند این سبزیجات و میوه‌ها را به صورت سالاد همراه با روغن بودار مصرف کنند.

عظمایی تاکید کرد: مبتلایان به بی‌خوابی برای رفع مشکلشان باید ۲ عدد هویج، ۲ ساقه کرفس، یک عدد سیب، یک عدد چغندر (لبو) و ۲۵ ساقه جعفری را با هم در مخلوط‌کن بریزند و روزانه آب آن‌ها را ۲ تا سه لیوان میل کنند؛ اشخاص همچنین می‌توانند این سبزیجات و میوه‌ها را به صورت سالاد همراه با روغن زیتون بودار مصرف کنند.

قوی‌ترین خواب‌آورهای طبیعی/ مواد غذایی که خوابی شیرین و راحت را به شما هدیه می‌دهند

وی با اشاره به نقش شیر بادام در رفع بی‌خوابی تصریح کرد: افراد برای تهیه شیر بادام باید هفت عدد مغز بادام را همراه با یک لیوان شیر داخل مخلوط‌کن بریزند و روزانه ۲ لیوان از این ترکیب میل کنند؛ شیر حاوی اسید آمینه تریپتوفان است که باعث ساخت سروتونین می‌شود.

قوی‌ترین خواب‌آورهای طبیعی/ مواد غذایی که خوابی شیرین و راحت را به شما هدیه می‌دهند

ترکیبی موثر در رفع بی‌خوابی

این محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره طرز تهیه ترکیبی موثر در رفع بی‌خوابی گفت: افراد دچار این عارضه باید مقدار دلخواهی از سیب و کیوی را داخل مخلوط‌کن بریزند تا این میوه‌ها به خوبی با هم مخلوط شوند سپس به این ترکیب یک قاشق غذاخوری عسل اضافه و روزانه ۲ تا سه لیوان از این مخلوط میل کنند.

عظمایی اظهار کرد: مصرف کلسیم، منیزیم و ویتامین‌های گروه B به ویژه b۶ و b۱۲ نقش موثری در بهبود کیفیت خواب دارند.

طرز تهیه دمنوشی خواب آور

وی درباره طرز تهیه دمنوشی خواب آور بیان کرد: مبتلایان به بی‌خوابی باید هر یک از گیاهان گل‌گاوزبان، سنبل الطیب، بهارنارنج، تخم‌گشنیز و بادرنجبویه را به نسبت مساوی با هم ترکیب کنند سپس یک قاشق غذاخوری از این مخلوط را به همراه چهار لیوان آب در قوری بریزند و بگذارند به خوبی دَم بکشد؛ این دمنوش باید در طول روز و شب قبل از خواب میل شود.

طرز تهیه ترکیب عرقیجات مفید برای رفع بی‌خوابی

این محقق و پژوهشگر طب سنتی افزود: مبتلایان به بی‌خوابی می‌توانند هر یک از عرقیجات بیدمشک، اسطوخودوس، نسترن، سنبل‌الطیب و گل‌گاو‌زبان را به نسبت مساوی با هم ترکیب و روزانه سه استکان از این مخلوط میل کنند.

پرهیزات غذایی برای مبتلایان به بی‌خوابی

عظمایی یادآور شد: مبتلایان به بی‌خوابی باید از استفاده از مواد غذایی مانند قهوه، چای پُررنگ، انواع نوشابه‌ها به ویژه نوشابه سیاه، شکلات کاکائویی و دسر‌های چرب و شیرین خودداری کنند؛ استعمال دخانیات قلیان، مصرف الکل و برخی از دارو‌های ضدافسردگی هم از دیگر عواملی هستند که موجب بی‌خوابی می‌شوند.

منبع:گروه سلامت الف